Hvatači svjetla III

Sjedio sam na terasi kafića na osunčanoj strani Place du Tertre.
Bila je rana jesen. Vjetar se igrao paučinom uplećući je u duge ženske kose pa ih tako spletene vijorio zrakom.
Nasuprot mene je sjedio Claude i tumačio mi svoja viđenja nedavno izloženih ulja na platnu u Salonu odbijenih. Tumačio mi je kako su mu ta prekrasna djela u glavi izazivala tonove božanske muzike; međutim mučilo ga je kako da te tonove prenese drugima da ih mogu čuti, koje instrumente da upotrijebi, koje tonalitete, ritmove…
Pričao mi je kako bi htio modificirati neke od instrumenata u potrazi za drugačijim zvukom, kako želi postojeće tonove razbiti na više sub-tonova stvarajući tako još finije prijelaze između njih. Htio je slikati glazbom, zvukom. Htio je svijet oko sebe prikazivati tonovima, glasovima, šumovima…

Ulicom su, žustro se raspravljajući, energično hodala dva gospodina, Edgar i Stéphane. Približavali su se caffe-u u kojem smo sjedili. Mahnuli smo im da nam se pridruže, ali je Edgar ljutito doviknuo – Želim biti slavan, ali nepoznat! – na što smo se od srca nasmijali i pustili ga da se odljuti u svojem žurnom hodu prema kud-li-se-već-uputio.

Gospodin Stéphane, čijim smo se stihovima zajednički divili i recitirali ih u trenucima ushita, bio je učitelj Engleskog koji nas je povremeno okupljao u svom domu da bi raspravljali o pjesništvu, umjetnosti, filozofiji…

Govorio je – Kad se predmetu kaže ime, uništavaju se tri četvrtine onoga uživanja u pjesmi koje se sastoji u postupnom pogađanju: nagovijestiti, evocirati – to je ono što maštu ushićuje. –

– Što ste danas pripremili za nas  mlade i neuke? – pitali smo ga razdragano kad je sjeo za naš stol.
Ozbiljno nas je pogledao i rekao – Jednu svoju poemu koju sam napisao prije deset godina.

Zagledavši se u neku nama nevidljivu točku započeo je:

L’apres-midi d’un faune

Ces nymphes, je les veux perpétuer.
Si clair,
Leur incarnat léger qu’il voltige dans l’air
Assoupi de sommeils touffus.
Aimai-je un reve?

Poslijepodne jednog Fauna

Te nimfe, da ne odu želim.
Bijelu
Put im ćutim u tim bljescima u velu
Satkanu oda sna strasna.
Zar voljah tek sanje?

Gledao sam Claud-a… oči su mu se zažarile, bio je zajedno sa Stéphane-om u tom nekom njihovom svijetu. Znao sam da je gotov… izgledao je kao do ušiju zaljubljen… nešto će iz tih stihova morati iznjedriti njegovo srce velikog glazbenika. Samo se nadam da ću poživiti dovoljno dugo da to čujem…

***

„Prélude à l’après-midi d’un faune“ je imao premijeru 22. prosinca 1894. godine u Parizu pod dirigentskom palicom Gustave Doret-a. Osamnaest godina kasnije su plesač baleta i koreograf Wacław Niżyński i slikar, scenograf i kostimograf Léon Bakst postavili balet “L’après-midi d’un faune” formirajući ga uglavnom na Debussy-jevoj kompoziciji. Niżyński je premijerno i plesao fauna. U verziji koju gledamo na video-clipu pleše Rudolf Nurejev.


***

Bljeskovi, blijesci, sjevovi… svjetlosne pojave mogu biti izuzetno kratkog trajanja na materijalnom nivou. Ali njihovo trajanje na nekim razinama važnim za naše postojanje i naš razvoj može trajati izuzetno dugo. Svjetlost kao simbol, svjetlost kao pojava, svjetlost kao energija… neki kažu da je mrak apsolutan, da je svjetlost tek pojava uzrokovana elektromagnetskim zračenjem različitih frekvencija. Ja se priklanjam onoj strani koja tvrdi da je svjetlost apsolutna jer je energija – dakle uvijek postoji, neuništiva je, a mrak je samo pojavni nedostatak svjetla, nedostatak energije.

Svjetlost je stvarnost. Uhvatljiva stvarnost. Može je se zauvijek imati jer je neistrošiva. Mrak je također stvarnost, ona stvarnost koju treba primijetiti, na koju treba obratiti pažnju da bi postala povod za traženje svjetla. Jer i najveći se mrak povlači pred malim tračkom svjetla jedne svijeće.
Budimo Hvatači Svjetlosti. Ima je više nego dovoljno, za sve.

Ovaj unos je objavljen u hvatači svjetla. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.